På plats i portugal

Nu är vi äntligen på plats i Portugal! Vi åkte igår förmiddag och efter ett par felåkningar (lätt hänt då hotellet ligger lite off..) så kom vi fram och åt en sen middag igår vid elva. Alla var dödströtta och stupade i säng efter det. Nu väntar vi på lunchen, som är om 30 minuter. Idag på förmiddagen hade vi invänjning, vi paddlade lite lätt i 45 minuter och provade på kanoter och paddlar. Det är så himla bra att vara på plats, nu väntar en månads hård träning!
Kika in här ibland så får ni också hänga med!!
//Eve

Onsdag tror jag

Hej allesammans! Hoppas att alla har det bra där dom håller hus.

Själv sitter jag fotfarande i solen i Florida och glömmer bort dagarna. Träningen går på bra här borta trots den stekande hettan. Nu ligger temperaturen runt 30 grader, ska inte klaga dock.

Vi är inne på en liten test period just nu där vi gör mätningar både i gymmet och på vattnet. I gymmet letar vi just nu efter vilka vikter vi ska ligga på när vi kör explosiv träning för att få ut så hög effekt som möjligt. På vattnet är det ungefär samma upplägg men där ser vi mer efter hur snabbt du kan vara uppe i Maxhastighet både på hur många sekunder det tar och hur många meter det tar. Även hur långt man kommer på T.ex 30 sekunder och hur hög Maxhastigeten är. Vilket är väldigt intressant.

Detta är en rolig del i sprint träningen som vi gör nu. Och det är roligt att se hur man utveklas och hur man kan utveklas.

Har även beställt en ny paddel! En likadan som jag har nu, En TURBO. Bra paddlar, både hårda och lätta!

Den gamla till vänster, ja den nya till höger!

bjuder på en bild från träningssammanhang!

ERIK

Föresten

Har ni provat Saras mentala träning nedan? Jag har faktiskt hittat en bra bild och nu blir jag tävlingsnervös och peppad bara av att kolla på den..!
/Eve

Mycket att tänka på...

På lördag drar vi till Portugal!! Tyvärr är det en tenta att klara av innan dess för både mig, Petter och Sara vilket förklarar frånvaron här i bloggen senaste tiden... Jag brukar alltid få lite panik dagarna innan tenta, glömmer bort allt och är 100% säker på att jag ska misslyckas. Men när det väl är dags kopplar jag på tävlingsnerverna och tävlingsfokuset och då brukar det gå bra!
Idag har vi varit på gymmet och lyft tungt, men i eftermiddag blir det faktiskt vila och mer plugg för min del. Känns alltid lika konstigt att vara ledig på kvällen, det blir så mycket tid över att fylla..
Om det finns någon som läser den här bloggen som inte tränar två gånger om dagen för det mesta, får ni gärna tipsa mig om vad man gör med all tid som blir över :)
Vi hörs,
Eve
Foto: Madeleine Tingström

mental träning - del 2

Nästa steg i att bli en idrottsman eller kvinna med det rätta tävlingspsyket är att ha den rätta känslan på startlinjen. Man måste hitta en trigger som gör att man kommer in i rätt känsla precis innan tävling så att man preseterar så bra som möjligt.

För att hitta den rätta känslan så kan man ta lite olika saker till hjälp. Själv har jag en bild som får mig att tänka på dom rätta sakerna när jag lägger upp på startlinjen. Denna bild är kopplad till något som jag har med mig ut på vattnet, nämligen kanoten. Bildens bakgrundsfärg är den samma som min kanot, så varje gång jag sitter i kanoten och ser den färgen så kommer jag automatiskt att tänka på min bild som ger den rätta känslan.

Man kan även ha en ren tanke, som att exempelvis paddla som en djur. Jag vet...det låter lite flummigt med det har faktiskt fungerat för exempelvis en simmare som skulle tänka att han var en delfin och då släppte alla spänningar i kroppen och han förbättrade sig med flera sekunder i alla simsätt på alla distanser.

Så nu är det bara att hitta en känsla, hitta en bild och vipps så kommer man att ha den rätta känslan i tävlingssammanhang.



Jag kommer inte att dela med mig av min bild, men här ser ni i alla fall färgen som finns med i den.

/Sara

Vilodag i Florida

Hej allesammans! Idag är det den 13/3 och det är vila här i Florida!

Det börjar närma sig 4 veckor nu och allt känns fotfarande riktigt bra! Träningen går bra och vilan glider på den med :)

Vila i dag som har bjudit på Melbourne beach med sol och bad och en del brända kroppar, dock inte min har klarat mig bra :)!

Igår var Sprint-gänget iväg på Alligatorsafari vilket var riktigt coolt. Vi fick se En hel del med Alligatorer och vi fick åka riktigt snabbt med Airboats'en! Vi har även bestämmt vad vi ska vara på Jak for a Stack, men det kommer ni få se på bilder nästa helg! Tänkte ialla fall bjuda på lite bilder ifrån Safarin!

Hör av mig!

Erik


Båten!


En stor en!



En simmande en!


Syreupptagning

Idag har jag gjort nästan det fysiskt mest jobbiga jag vet, nämligen syreupptagningstest på löpband. Testet går till så att man har på sig en mask som man andas i och som mäter syre osv, sedan löper man på löpbandet i en given hastighet i minst sex minuter, medans bandet hela tiden ökar i lutning. Jag klarade mig kvar sju minuter idag. Jag och Sara gjorde ett test för att se hur vi ligger till inför säsongen och för att få reda på vad träningen i Portugal ska vara all about. Tjej-kanotister ska ha ett testvärde mellan 55-60 ungefär och jag låg på 53,8 så en liten liten bit ifrån men det fixar jag snabbt!
Det är ovärderligt att göra tester, se hur och om träningen fungerar och om något behöver förändras. Det allra bästa är om man lyckas träna upp konditionen tillräckligt innan paddlingen drar igång på riktigt, så behöver man bara underhålla under säsong.
Nu är det bara två och en halv vecka kvar tills vi reser till Portugal! Det ska bli såå himla skönt och kul och äntligen börjar säsongen närma sig. Tyvärr har jag en tenta att klara av innan vi åker, skatterätt, som jag ska göra 25 mars. Jaja, det är i alla fall bra motivation att veta att två dagar efter tentan åker vi!
Som om det inte vore nog med maxtest syreupptagning så körde jag, Sara och Petter ett stenhårt gympass efteråt. Jag hade bra tryck och är riktigt taggad att komma iväg och börja paddla lite mer. Imorgon står ännu ett paddelmaskinspass, skola och medicinbollsträning på schemat, kul men inte riktigt lika kul som att kunna paddla ute igen. Snart så!
Vi hörs
/Eve
k2-pass med Sara inför SM förra sommaren.

mental träning - del 1

Ni får följa med på mycket här i bloggen. Vad vi tränar, hur vi tränar och vart vi tränar. En sak som vi inte har tagit upp är hur vi tränar huvudet, och då framför allt i tävlings situtationer. Alla fungerar vi olika i olika situationer men i grunden så finns det ett par saker man ska tänka på. Jag har under förra terminen och nu i januari/ferbruari läst Idrottspsykologi I och II som har riktat in sig på bla mental träning. Han som har hållt i detta är Klaus Lindqvist som är mental tränare. Jag har tidigare gått hos honom precis i början av förra tävlingssäsongen.

Steg 1 då inom mental träning:

Det gundläggande för oss alla är att ha mål. Tydliga och konkreta mål som vi VILL uppnå. Om det är någon annan som säger att man SKA uppnå till ett visst mål så blir det inte samma sak, utan här handlar det om vad man själv vill komma. Detta gäller inte bara idrotten utan kan även vara i skolan eller liknanade. Om man inte har några mål så är det lätt att tappa motivation till att träna. Egentligen finns det inget som i sig självt heter motivation utan det kommer från mål man har satt upp för sig själv.

Jag har själv har satt upp tydliga mål dit jag VILL komma för den här säsongen och jag har fortfarande motivation till varje träningspass och vill verkligen träna. Så har det inte varit inför tidigare säsonger och det har varit för att jag inte har haft tydliga mål.

Så, för att känna vilja att träna och känna motivation så sätt upp mål. Både långsiktiga som att bli bäst i världen men också lite mer kortsiktiga mål som är realistiska för att uppnå under säsongen.

Del 2 kommer nästa vecka.

Här kan ni läsa lite mer om Klaus och även om mig när det gäller mental träning och lyssna på ett klipp med oss från SR radiosporten.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=4195863

/Sara






torsdagsträning

Idag har jag och Eve varit inne på Hovet en sväng och pratat med en kille som ska hjälpa oss med upplägget för säsongen. Framförallt med fysträningen. Vi ska in dit igen om 2,5 vecka för att göra lite tester för att sen kunna se om vi tränar rätt inför säsongen. Med andra ord så blev det vila imorse.

Ikväll blir det den vanliga torsdagsträningen på Vaxöskola. Vi är ju inte så många hemma nu men några ska vi nog kunna skrapa ihop så att vi blir ett gäng som kör. Idag blir det nog kondition/styrkebana av något slag. Jobbigt kommer det att bli i alla fall!

Från och med i morgon och några veckor framåt så kommer det komma lite tips på mental träning såsom hur man ska öka sin motivation, sänka och höja anspänningsnivån i kroppen och lite andra bra saker för framför allt tävlingar. Häng med på det!

Nu ska jag ta det lite lugnt innan kvällens pass.
Hörs imorgon /Sara


NY FILM!

Hej, här kommer ett litet klipp från våran inomhusträning härom veckan. Inte så seriös film kanske, men kul träning. Och HEMSKT jobbigt!!! Men, som de säger - No pain no gain, go hard or go home...
Enjoy!
/Eve

SKID-VM

Idag är det onsdag, mitt i veckan och två av tre gympass avklarade, skönt! Från onsdagen känns det alltid som nedförsbacke mot vilan, och imorgon efter medicinbollspasset på eftermiddagen är vi så gott som där!!!! I morse tog jag och Sara som sagt en sväng på gymmet, körde vårat grymma program som vanligt och pratade skit med Jörgen och Erik G, som är hemma igen från semesterresa.
Jag har spenderat eftermiddagen med att kika på sprintstafetten i Holmenkollen. Damerna tog guld, men herrarna föll tyvärr igenom och slutade sjua. Jag älskar att åka skidor och kika på skidor är alltid riktigt bra inspiration för min egen träning! Nu ska jag och Sara iväg och köra ännu ett paddelmaskinspass, ännu ett par blåsor i händerna och ännu några liter svett i klubbhuset. Nu när det inte är så långt till vårlägret tänker jag extra mycket på tekniken. När vi kommer ned till Portugal om lite mer än tre veckor vill jag paddla på precis rätt sätt. Jättebra att öva tekniken framför speglarna på klubben och fokusera på att varje drag ska vara precis rätt!
Ikväll kommer den utlovade videon ut på bloggen, då får ni se hur våran hinderbaneträning kan se ut, haha!!
Sara och jag försöker fixa till lyftstången på gymmet.. Det gick bra till slut! :)

Vi hörs,
Eve

RSS 2.0