NU ÄR VI PÅ GÅNG!!

Det har varit tyst här ett tag angående maraton-SM. Men det betyder inte att det inte händer något! Här i dagarna har vi bokat lokal och gjort en grovplanering inför festen, och inför underhållning på tävlingsplatsen. Kan avslöja så mycket som att det kommer byggas en scen på området nere vid tävlingsplatsen, och att festlokalen är något utöver det vanliga.

Vi ska besiktiga lokalen en sista gång, sedan kommer jag lägga ut ALL info om ÅRETS STÖRSTA HÄNDELSE här!

Förstår att det kan vara frestande att sitta inne och passa på vkselit-bloggen för att vara först med det senast, men ut och njut av vårsolen nu gänget!

/Eve

veckan som gått

Nästan en vecka sedan förra inlägget skrevs och mycket har hänt. Mest nämnvärt är givetvis helgens säsongspremiär i Köpenhamn, för egen del vill jag mest glömma tävlingen och gå vidare. De strålande förhållanden som mötte oss när vi kom ner på fredagskvällen försvann under lördagförmiddagen då det började blåsa, massvis med vind och stora vågor drog in över tävlingsplatsen. Jag presterade sanslöst dåligt i de nya förhållanderna när det blev dags för semi, 500m sabbade jag redan i försöken på grund av en nybörjarmiss som jag skäms för mycket över för att ens gå in på.
Som tur var såg andra till att Vaxholms stolthet räddades, Johannes gjorde mycket bra ifrån sig med framskjutna placeringar i B-finalen på både 500 och 1000m. Men personen för dagen var Julia Stencils som trots att hon gör sitt första år som junior krossade allt motstånd på båda sträckorna helt skoningslöst, sånt gillar vi.

Nu är det bara att ladda om  till de nästkommande tävlingarna, tempot är riktigt högt på träningarna och hela träningsgruppen känns på hugget så jag tror det kommer gå bra. idag när jag traskde ner till klubben möttes jag av ett myller på vatten. 22 ungdomar hade kommit ner för att träna en aprildag, måste vara något sorts rekord, stor eloge till Evelina och Sara som gör ett jättejobb med ungdomsträningen.

Denna veckan gör landslaget tester på bosön och det går rykten om riktigt bra syreupptagningsresultat för Hosse, återkommer när jag fått detta validerat. Imorgon är det min tur att se om jag har gjort några framsteg sista månaderna.  

/BG  

ungdomsträning

Igår körde vi första paddelpasset med ungdomarna.
Många var med och körde, speciellt i lilla gruppen som jag kör med.
Vi hade tur med vädret, näst intill spegelblankt, 6 grader i vattnet och runt 8-10 i luften.

Nu framöver kommer det vara paddling på onsdagar om det inte är stort såklart och sedan löpning/paddling på måndagar.

Det är kul att se att så många är med och tycker det är roligt! Vi hoppas på att ännu fler kommer att vara med på ungdomsträningen framöver.


Ikväll har vi ännu ett matahon-sm möte på klubben där vi ska se hur långt vi har kommit i planeringen av allt som rör tävlingen som kommer att vara här i Vaxholm, 15-16 augusti.

/ Sara.

Styrketräning

Nu när vi tränar på inför säsongen är det mycket paddling som gäller, men det kan vara bra att försöka hålla i med de andra kvalitéerna såsom löpning och gym också. Vi i Vaxholm kör mycket hårda intervaller i löpspåret som dessutom är kupperat vilket ger ännu mer till hjärtats puls! Sen kör vi också mycket helkropp i gymmet, dvs att man försöker köra igenom i stort sett alla delar av kroppen på ett gympass. Vi klämmer då in: armar, rygg, bröst, ben, mage och axlar i ett pass med bra tempo. Ett tips för att få tiden att inte rinna iväg är att köra "super set", man växlar två övningar på olika muskelgrupper om varandra så att man kortar ner vilan. Man kan gärna vara två stycken som växlar med varandra mellan övningarna. Det kanske inte blir riktigt lika mycket vikter på övningarna men man får ett betydligt bättre flås!

Förslag på övningar som kan kombineras är:

Biceps - triceps
Benböj - axelpress
Latsdrag - bänkpress
Roddrag - benlyft
Marklyft - situps

Här kommer två övningar som med fördel kan "super setas":


Roddrag i maskin


Benlyft (jobbigt i magen)


Efter ett pass med 10 övningar på 70 minuter ser man ut så här:


Pete the Meat


The Bison

Fixarhelg på klubben!

Den här helgen är det fixarhelg på klubben! Alla medlemmar är mer än välkomna att hjälpa till då det finns mycket att göra. Vi har två nya bodar som ska byggas färdigt, och vi har kommit lite mer än halvvägs idag.

Så, kom ned imorgon, bygg och fixa, träffa lite folk och käka korv.

Vi ses!

första paddelpasset sen Portugal

Nu var det ett bra tag sen jag skrev något här.
Idag körde jag mitt första paddelpass hemma sen Portugal, lite ovant måste jag erkänna... det kändes mest konstigt och ja, väldigt ovant. Men ett pass till eller två så kommer det känns som att man har paddlat hela vintern.
Jag och Eve körde 4 set 5(15/45) med gym efter.
Nu ska det paddlas, paddlas och paddlas framöver

Jag har även bestämmt mig för att köra Rönne-å rännet den 9 maj. Tänkte att det kanske är bra att dra igång tävlings säsongen men något "lite lugnare" plus att det är bra träning och bra att få lite vana innan marathon-SM går av stapeln. Jag måste erkänna att jag har aldrig riktigt varit något marathon-fan men kanske är det så att det är min grej... det tål att ses.

Skönt nu att alla har kommit hem från olika läger. Kul med lite mer folk på klubben och fler att träna med!

Kör hårt / Sara.

Back to normal version 2

Som ni såg på Björns inlägg är vi hemma igen! Jag är jet-lagad som f*n och sitter och somnar i biblioteket på Stockholms universitet.. Idag tänkte jag köra det första passet sedan vi kom hem, det lutar åt explosiv paddling och kanske gym efteråt! Man börjar bli nervös inför första tävlingen nu, det känns ju som att jag har tränat bra hela året men frågan är ju alltid hur bra det kommer gå i skarpt läge.

Vi hörs igen när träningen kommit igång och jet-lagen lagt sig lite. ;)

/Petter


Back to normal

Så var alla läger slut och vardagen är åter över oss. Även om Florida var kanon är det skönt att vara hemma och träningsgruppen är återigen samlad, för första gången på över tre månader. i år har vi varit spridda över jorden på vårläger men alla har tränat bra och verkar vara nöjda med sina resor.
Igår landade Floridagänget på svensk mark och på kvällen avverkades första paddelpasset på hemma vatten, även om det för min del knappt kan kalla det pass då jag mest var ute och ljög och drog rövarhistorier. 
Nu återstår bara lite över en vecka innan tävlingssäsongen drar igång i Köpenhamn -Spännande.   

/Björn

Erik "Bison" Svensson

Namn: Erik Svensson

 

Ålder: 20

 

Längd: 196 cm

 

Vikt: 91 kg

 

Kanot: Nelo Vanqiush II XXL

 

Paddel: Gut

 

Började paddla: 1995 började jag paddla i karlskrona. Jag gick i kanotskola i 3 år. min första tävling gick i Jönköping 1996.

 

Meriter: jag har mång SUC medaljer som jag tog när jag var yngre. Även en massa SM medaljer
SM 2005 guld på 200m.
SM 2007 silver på 200m.

SM 2009 guld på H21 k1 500m även silver på K2 200 H22.
WC 2010 7 i B-final K2 200m

Favoritdistans på tävling: 200m!! allagånger. finns inget bättre med fart.

 

Favoritpass: 5x50m 5x100m 2x150m flygande MAX!

Värsta träningen:Allt som är längre än 210m

 

Mitt bästa träningstips: Va alltid Fokucerad

 

Mest stolt över i karriären så långt: världscup i duisburg även uttagning till EM!

 

Mål inför säsongen 2010: Gå till final på EM i spanien på K2 200m.

 

Planerade aktiviteter under året: Em i spanien, SM Luleå, U23 EM i Moskva kanske VM i Polen.

 

Dold talang: Prata kan jag ialla fall!

 

Motto:Be faster than life!

 

Bästa träningsmusik: Bästa inför lopp är hård musik så som Crawlfinger, Volbeat, Takida osv. bästa inför tävling tung hiphop så som The game, 50cent, eminem osv.



Jag på Tävling i nyköping 2010. 4:de plats på k1 200m

 


5x2000m

Så var ett av dethär lägrets sista pass till ända. Vi körde 5x2000 meterstester och jag är så nöjd. Jag gjorde nytt PB med 23 sekunder. Dessutom förbättrade jag mitt snitt med ca 30 sekunder! Najs att se att träningen verkligen har gett något i vinter.

I kväll blir det loppträning. Ska bli kul! Det ända är att det känns så fjuttigt att bara köra 1 x 1000m, 500m, och 200m. Men det är nog bra att träna in sig på att köra som riktiga lopp. Nån gång ibland i alla fall.

Hoppas ni tränar på hårt där hemma allihop!
/Sandra


Löpning

Nu när våren är här känner man (eller i alla fall jag..) hur det rycket i löpmusklerna! Löpning är en av de bästa träningsformerna, då det går att variera otroligt mycket, man kan köra i sin egen takt, var som helst och det passar alla.

Har du tänkt  komma igång med träning nu i vår? Här är Vaxholms Elit bästa träningstips:

  • Börja lugnt. Jogga långsamt, variera med gång om det behövs. Vänj musklerna!
  • Variera träningen! Spring i skogen, på asfalt, kort, långt, snabbt, långsamt osv.
  • Intervaller. Många tror att intervaller bara är för elitlöpare. Det är helt fel. Ett bra sätt är att börja med att köra lyktstolpar, spring två, gå två, spring och gå. När du känner dig starkare kan du springa fler och vila färre.
  • Skaffa en pulsklocka! Nu kan du köra dina intervaller på tid istället. På de flesta pulsklockor kan man även ställa in sin puls, så du vet hur du ska köra för att få bäst effekt.
  • Backträning! Kör ett par intervaller i backe, avsluta med utfallssteg och vi lovar dig träningsvärk!
  • Kontinuitet. Det är kontinuiteten i träningen som ger resultat. Ta dig tid ett par gånger i veckan. Man blir både piggare och gladare av träning!
Kör hårt!!


/Vaxholms Elit

En vecka

Nu är det drygt en vecka kvar av lägret i Florida för mig, Björn och de andra i landslagsgruppen som är här. Vi kör på hårt här, denna veckan blev det 16 träningspass och nästa vecka blir förmodligen likadan. Träningen har varit blandad med några längre distans och tröskelpass samt några snabbhetspass och sedan löpning och styrka på det. I tisdags körde vi testlopp, vår besättning körde K4 mot två kanadensiska besättningar. Det var verkligen ett uppvaknande för kroppen då den kom ihåg hur mjölksyra känns på alla ställen man glömt bort att man kan få den!

Sen har det varit mycket besättningsträning utöver loppen, både i K2 och K4 vilket är väldigt kul! Det är också inspirerande att se olympiska guldmedaljörer som Adam van Koeverden och Eirik Verås Larsen ute på vattnet och slita. Nu biter vi ihop den sista veckan och hoppas att alla hemma också ligger i och tränar inför sommarens tävlingar!

Hälsningar Petter och Björn

Sevilla

Jag är här med KG i södra spanien. Bocka av ett fjortonde land.
Underbart! Idag har det varit tokvarmt så det blev bikinipaddling. 15x3 minuter med Michis. Lång avpaddling bara för att njuta av solen som var stekhet trots att passet slutade efter sju.
Jag känner mig riktigt stark och det ska bli kul nu när tävlingarna snart drar igång. Fast det är klart, man börjar bli lite sliten nu men det ska man väl vara efter åtta pass på tre dagar. Bara en dag kvar till vilan.
I morgon väntar startpass (YES!) och ett multipass. Michis och Josse har satt ihop något som ser ut att bli riktigt långt och jobbigt. 7 km paddling, 16km löpning och att lyfta 20ton vikter är bara några av sakerna på schemat.
Efter det återstår bara tre träningsdagar, kommer gå fort. För fort, kommer det nog kännas när det väl är slut.  Nu är vissa av passen så långa att man tror att de aldrig ska ta slut. Men det gör ju allt. Som henke sa, man kan ju jämföra med hur lång tid det tar att kolla på en film.

Take care!
Sandra

RSS 2.0